Dertig dagen

Dertig dagen  – die titel geeft al meteen een beetje weg wat je van Annelies Verbeke’s nieuwste mag verwachten. Om wat preciezer te zijn: gedurende 30 dagen, waarbij elke dag één hoofdstukje behelst, volgen we Alphonse en zijn echtgenote Kat. Alphonse vult zijn dagen als professioneel klusjesman, maar meer nog dan klusjes opknappen, fungeert hij als een soort mediator, een psychiater misschien zelfs, voor de meeste van zijn klanten. Dat Kat hen vaak ‘zijn patiënten’ noemt, is dan ook helemaal gepast. Zo roept een zekere Madeleine zijn hulp in bij waanbeelden van haar overleden broer, en fungeert hij als een soort externe waakhond voor tal van anderen. Zijn betrokkenheid leidt er uiteindelijk zelfs toe dat Kat en hij het hondje (Björn) van een van zijn klanten voor onbeperkte tijd opvangen. Maar het constant aanbieden van hulp en empathie, heeft jammer genoeg ook vaak een keerzijde.

Voor mij was dit de eerste Annelies Verbeke die ik las. Het was beslist een fijne ervaring, maar niet in die mate dat ik snel weer een volgend werk van Verbeke zal oppikken. Ooit, wellicht, maar dus niet meteen. Dat ik meer wil lezen, schrijf ik vooral toe aan de humor die Verbeke aan de dag legt. Ik lach niet vaak hardop bij boeken, maar bij Dertig dagen gebeurde dat heus wel. Haar insteek, haar manier om een verhaal te belichten, dat kan me zeker boeien. De reden waarom ik niet snel terug voor een van Verbeke’s boeken zou kiezen, heeft dan weer vooral te maken met de inhoud. Dertig dagen omhelst ontzettend veel. Van racisme tot homoseksualiteit, van asielzoekers tot gebroken relaties. Ik ben er vrij zeker van dat ik dit boek een stuk liever had gelezen – ik vond het nu natuurlijk al best oké – als de thematiek wat meer was ingeperkt. Meer focus op stijl en humor, minder op het aantal thema’s.  Alles in beschouwing genomen, ben ik toch erg tevreden eindelijk eens iets gelezen te hebben van deze dame!

dertigdagen

| Versie die ik gelezen heb: De Geus, 2015 (320 pp.)
| Dit boek telt mee voor: Ik Lees Nederlands 2015
| 2015 Reading Challenge: Ik tikte het vakje ‘A book by a female author’ af

Koop bij bol.com

Plaats een reactie